'Blind Gekocht'-expert Béa legt in vijf tips uit hoe je best je woning verkoopt
Béa heeft in ‘Blind Gekocht’ op Play4 al enkele hete vuren doorstaan in haar zoektocht naar geschikte woningen voor de soms veeleisende kandidaten. Dat een geschikte woning vinden - die dan ook nog eens binnen het budget past - een moeilijke taak is, mag wel duidelijk zijn. Maar ook een woning verkopen is een kunst, weet Béa uit haar ervaring als vastgoedexpert bij ERA. Een kunst waar veel verkopers nog vaak steken laten vallen. Vlaanderens populairste huizenjager geeft hen graag vijf tips.
Eerlijk duurt het langst
“Nooit liegen”, benadrukt Béa. “Die leugens komen toch als een boemerang terug in je gezicht.” Als verkoper moet je altijd transparant zijn over de eventuele gebreken van je woning. Zo vermijd je discussie achteraf. “Dat ene kleine vlekje op de vloer mag je gerust maskeren met een tapijt, je moet ook niet heiliger zijn dan de paus. Maar als je ergens met een écht gebrek zit, zoals een lek in je garage of een kapot fornuis, mag je dat absoluut niet verdoezelen. Hetzelfde geldt trouwens voor de stedenbouwkundige vergunningen van je woning. Als je bijvoorbeeld een veranda hebt bijgebouwd zonder dat die vergund is, kan de nieuwe eigenaar daarmee in de problemen komen. En die kan de hete kolen dan terug naar jou doorschuiven.”
Liefde op het eerste gezicht
“Soms wordt een geïnteresseerde koper vanaf de eerste minuut stapelverliefd op je woning. Dat kan zijn wanneer hij of zij je woning voor het eerst binnenkomt, maar soms zelfs al bij het zien van de foto’s”, legt de ERA makelaar uit. “Als verkoper moet je beseffen dat je dat ‘wauw-gevoel’ voor een deel zelf in de hand hebt. Kleine details kunnen daarbij het verschil maken, zowel bij de foto’s als tijdens een rondleiding. Ruim daarom zowel je woning als je tuin tot in de puntjes op en geef alles een grondige poetsbeurt. Laat de foto’s bovendien maken door een professionele vastgoed-fotograaf. Die weet namelijk perfect hoe hij je woning er op z’n paasbest uit kan laten zien en kan alle belangrijke details goed in beeld brengen. Vergeet immers niet: you never get a second chance to make a first impression!"
Schreeuw het van de daken
De vastgoedmarkt draaide heel goed het laatste jaar, maar dat wil niet zeggen dat je je huis zomaar verkocht krijgt. Je zal nog steeds de handen uit de mouwen moeten steken om de woning aan de man te krijgen. “Verkopen is niet voor niets een werkwoord”, aldus Béa. “En bij vastgoed is dat niet anders. Vooral in de ‘marketing’ van je pand moet je veel energie steken: je moet ervoor zorgen dat iedereen die ook maar mogelijks interesse zou kunnen hebben in je woning daadwerkelijk op de hoogte is van de verkoop. Haal dus alle toeters en bellen uit de kast, inclusief sociale media. Hoe meer kandidaat-kopers je hebt, hoe groter de kans dat er boven de vraagprijs geboden wordt.”
Durf doorvragen bij kandidaat-kopers
Om vervolgens tot genoeg waardevolle kandidaat-kopers te komen, moet je anderzijds wel het kaf van het koren scheiden. Wees dus selectief, tipt Béa. “Vermijd om tijd en energie te steken in een kandidaat die uiteindelijk toch geen bod zal doen. Durf daarom door te vragen: hoe concreet hun interesse is, hoe dringend ze op zoek zijn, of ze tegelijk op andere woningen aan het azen zijn, ... Uiteindelijk ga je ‘wildvreemde’ mensen binnen laten in je vertrouwde thuisomgeving, dan is het toch niet overdreven om te polsen naar hun intenties? Ik durf soms zelfs meteen vragen naar hun werksituatie, dat helpt soms om in te schatten hoe realistisch het is dat ze de nodige lening zullen krijgen.”
Nattevingerwerk is uit den boze
“We spreken hier niet over kleine bedragen”, waarschuwt Béa. “Want het gaat meestal over een bedrag waarvoor de koper wellicht een substantieel deel van zijn leven zal moeten sparen. De verkoopprijs bepalen mag bijgevolg absoluut geen nattevingerwerk zijn. Het is bovendien een heel complex gegeven, zo’n waardebepaling. Dus daar schakel je best een makelaar voor in, een expert. Die kent de markt immers door en door. Hij of zij kan zelfs een gedetailleerde marktanalyse voor je opmaken, onder andere gebaseerd op de effectief gerealiseerde verkoopprijzen bij jou in de buurt. Zo kom je tot een correcte, onderbouwde verkoopprijs, de belangrijkste factor voor een succesvolle verkoop.”